Uuringud

Sellele lehelt leiate Rahapesu Andmebüroo poolt läbi viidud uuringud.

Lühikokkuvõte

  1. Sularaha on peamine vahend, mida kasutatakse kuritegevuses. Käesolevas uuringus analüüsitakse seadusliku ja ebaseadusliku sularaha liikumist Balti riikides (Eesti, Läti ja Leedu) ja nende vahel ajavahemikul 2019–2022. Analüüsi sisendiks on nii keskpankade sularaharingluse andmed, tolli sularahadeklaratsioonide andmed ja teave, mille Balti rahapesu andmebürood on saanud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise kohustusega asutustelt. Teatamiskohustuse õigusliku raamistiku võrdlus loob uuringule konteksti.
  2. Uuringus leitakse, et kuigi kolme Balti riigi üldine riskipositsioon on sarnane, erineb sularaha liikumine märkimisväärselt. Makrotasandil on märgata, et Eestist väljuvad rahavood on aja jooksul järk-järgult suurenenud. Samas Lätti liikus analüüsitava perioodi alguses raha sisse, kuid 2020. aastaks oli suundumus pöördunud. Leedus viitavad näitajad, et analüüsitava perioodi jooksul on rahavood liikunud riigist välja. Pangatähtede analüüs näitab kõrvalekaldeid 100-eurose pangatähe osas, mis liigub välismaalt Eestisse ja Lätti, kuid Leedust välja.
  3. Tolliandmed toovad esile, et Balti riigid on harva nende piiri ületava sularaha algne lähte- või sihtkoht. Kuni Covid-19-kriisi tõttu kehtestatud piiranguteni oli suure osa nii Eestisse kui ka Lätti jõudva sularaha päritoluriik Venemaa. Sularaha deklareerimise suundumused näitavad, et erinevalt Eestist ja Leedust oli suur osa Lätti sisenevast sularahast mõeldud sinna jääma. Rahavood vähenesid aga märkimisväärselt pärast Covid-19 pandeemiat kehtestatud reisipiiranguid ja Venemaa sissetungi Ukrainasse 2022. aasta alguses. Leedu jaoks on endiselt suurimad rahaallikad Kasahstan ja Valgevene, samas kui Eesti ja üha enam ka Läti jaoks on suurim sihtriik Ühendkuningriik, mis näitab, et Balti riike kasutatakse transiidiks. 
  4. Rahapesu andmebüroodele tehingutest teatamise regulatsioonis on olulisi erinevusi. Sellest tulenevalt on sularahaga seotud teatamiskohustus riikide lõikes erinev. Kahtlaste tehingute teadete, sularaha lävendipõhiste teadete ja muud liiki teadete võrdlus näitab, et Balti riikide avatus riskidele kasvab ja et ebaseaduslik sularaha võib Balti riikide kuritegelike võrgustike abil liikuda nende kolme jurisdiktsiooni vahel. Kuigi Covid-19-kriisi ja Ukraina sõja tõttu kehtestatud piirangud mõjutasid Balti rahapesu andmebüroodele laekunud teateid, püsis Balti riikide vaheline teadete arv suhteliselt stabiilsena. 
  5. Sularaha liikumise ja sularahaga seotud teadete suur hulk on kooskõlas Balti riikide üldise riskipositsiooniga. Varimajandus, eriti maksudest kõrvalehoidumise eesmärgil, Balti riikides tõstab rahapesu riski. Samas võivad Balti riikides esineda ka komplekssemad rahapesustruktuurid, mis pesevad ebaseaduslikku sularaha keerulisemate skeemide kaudu, hõlmates kinnisvara ostmist, valuutavahetust, varifirmasid või muid meetodeid.
  6. Uuring lõpeb soovituste osaga. Kuigi digitaalsed maksed on tõusuteel, on sularaha endiselt Balti riikide ja kogu maailma majanduse lahutamatu osa. Samuti jääb see kindlasti kriminaalse tegevuse keskmesse. Sularaha on aga endiselt väga keeruline uurimisobjekt, mille kohta on vähe andmeid. On väga oluline ühtlustada andmete juurdepääsu, eelkõige ühtlustada teatamiskohustuse reegleid rahapesu andmebüroode üleselt. 

Soovitused

  1. Sularaha ebaseadusliku kasutamise ennetamine jurisdiktsioonis sõltub sellest, kas kohustatud isikud täidavad oma teatamiskohustust.
    Väga oluline on tagada, et kohustatud isikud, eriti need, kes tegelevad sularahaga, täidavad oma rahapesu tõkestamise kohustusi. Jätkuv koostöö ja teabevahetus ametiasutuste ja kohustatud isikute vahel on oluline sularahaga seotud tehingute tõhusaks seiramiseks, võimaldades kiirelt tuvastada ja maandada võimalikke ebaseaduslikke tegevusi. Tugevate koolitusprogrammide ja rangete vastavuskontrolli meetmete rakendamine võimaldab arendada kohustatud isikute arusaama teatamiskohustustest, suurendades nende võimet tuvastada kahtlased sularahatehingud ning neist täpselt ja kiiresti teatada. 
  2. Sularaha on endiselt raskesti tabatav ning otsesema kontrolli ja järelevalvemehhanismita sõltub illegaalse sularaha liikumise tuvastamine kaudsetest näitajatest. 
    Sularaha kasutamise edasine piiramine kõrge riskiga teenuste ja toodete sektoris võib olla kasulik. Sularaha kasutamist käsitlevate sihipäraste eeskirjade ja piirangute rakendamine kõrge riskiga teenuste ja toodete sektorites võib olla ennetav meede, mis hoiab ära võimaliku ebaseadusliku tegevuse ja pakub täiendavaid tagatisi finantstehingute läbipaistvuse edendamiseks. Arenenud tehnoloogiate, näiteks digitaalsete maksesüsteemide ja plokiahela uurimine võib pakkuda uuenduslikke lahendusi sularaha liikumise jälgitavuse ja järelevalve parandamiseks, vähendades sõltuvust deduktiivsetest meetmetest ja kaudsetest näitajatest, tugevdades jõupingutusi ebaseadusliku finantstegevuse vastu võitlemisel.
  3. Praegu erinevad rahapesu andmebüroode teatamise juhendites sisalduvad sularahaindikaatorid märkimisväärselt. 
    Piiriülest strateegilist, taktikalist ja operatiivkoostööd tugevdaks oluliselt rahapesu andmebüroode või muude õiguskaitseasutuste vaheline koostöö, kui teatamisjuhendi vormingud ühtlustataks. Sularahanäitajatega seotud teatamise juhendite ja vormide ühtlustamine piiriüleselt hõlbustaks tõhusamat koostööd, võimaldades ühtlustatud teabevahetust ning suurendades üldist võimet avastada riikidevahelisi finantskuritegusid ja võidelda nende vastu. Teatamisjuhendite ühtlustamine mitte ainult ei lihtsustaks sularahaga seotud andmete jagamist ja analüüsimist, vaid edendaks ka ühtset ja kooskõlastatud lähenemisviisi ebaseaduslike rahavoogudega seotud mustrite ja suundumuste tuvastamisel, tugevdades ülemaailmseid jõupingutusi rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamisel.
  4. Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise eeskirju on võimalik rohkem ühtlustada, et vältida õigusnormide erinevuste ärakasutamist kurjategijate poolt. 
    Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise kohustusega isikute teatamiskohustuse nõuete ühtlustamine kõigis jurisdiktsioonides võib tõhusalt kõrvaldada olemasolevad lüngad ja nõrkused, tagades järjepideva ja tervikliku lähenemisviisi finantskuritegude vastu võitlemisel, vähendades samal ajal kurjategijate võimalusi õigusnormide erinevusi ära kasutada. Kehtestades ühtsed kriteeriumid, mille alusel määratakse kindlaks, millal teatamiskohustus tekib, saab vähendada õigusnormide erinevuste ärakasutamist kurjategijate poolt ja ametiasutused saavad hõlpsamini tuvastada kahtlaseid tehinguid sõltumata jurisdiktsioonist. See edendaks ka suuremat läbipaistvust ja kooskõlastamist rahapesuvastase võitluse ja terrorismi rahastamise tõkestamise kohustusega isikute tuvastamisel ja määramisel kõigis jurisdiktsioonides, tugevdades rahvusvahelist kaitset ebaseadusliku finantstegevuse vastu.
  5. Rahapesu andmebüroode jaoks on oluline tõhusalt hinnata sularahaga seotud teavet. 
    Sularahaga seotud teabe tõhusa hindamise tagamiseks on väga oluline tagada rahapesu andmebüroodele ja õiguskaitseasutustele võimalus struktureeritud andmetele elektrooniliselt ja automaatselt ligi pääseda ning neid töödelda. Juurdepääsureeglite ühtlustamine riikideüleselt võimaldaks sujuvat teabevahetust, kiirendaks analüüsiprotsesse ning suurendaks üldist suutlikkust võimaliku ebaseadusliku finantstegevuse avastamisel ja uurimisel. Struktureeritud andmetele juurdepääsuks tehnoloogilise taristu ja protokollide standardiseerimine ühtlustaks teabevooge, vähendaks dubleerimisi ja edendaks reaalajas toimuvat koostööd. Ühtlustamine võimaldaks ametiasutustel tõhusamalt kasutada täiustatud analüütilisi ja tehisintellekti vahendeid, tugevdades nende võimet tuvastada keerulisi rahapesuvõrgustikke ja hõlbustades õigeaegset sekkumist.
  6. Praegu puudub võimalus jälgida või hinnata tollideklaratsioonides esitatud teabe tõepärasust sularaha kavandatud kasutamise kohta. 
    See, et puudub reguleeritud mehhanism, mille abil saaks kontrollida tollideklaratsioonides esitatud sularaha kavandatud kasutuse teabe täpsust ja õiguspärasust, on märkimisväärne probleem võimaliku ebaseadusliku tegevuse avastamisel. Standardiseeritud kontrolliprotsess, mida toetavad täiustatud tehnoloogiad ja andmeanalüüs, parandaks oluliselt võimet hinnata esitatud teabe terviklikkust ning vähendaks sularaha salakaubaveo ja ebaseaduslike rahavoogude ohtu.

Uuringu täistekst inglise keeles: 

Viimati uuendatud 17.04.2024

Kas sellest lehest oli abi?